Clubs en verenigingen, wie is jullie doelgroep?

Graag even jullie aandacht voor het volgende: wie is je doelgroep? Misschien klinkt het als een ver van je bed show, maar ook voor jullie is het belangrijk je doelgroep te kennen. Want ‘je doelgroep bepalen’ en ‘je goed positioneren’, zijn echte marketingtermen die je niet zo snel bij een vereniging verwacht.

Waarom is het zo belangrijk? Als vereniging wil je graag je leden behouden en nieuwe leden aantrekken. Dit zorgt ervoor dat de vereniging blijft bloeien en groeien en dat er nieuwe enthousiaste aanwas komt. Daarnaast wil je als vereniging graag leuke en toepasselijke dingen organiseren en regelen voor de leden en aan je sponsoren vertellen wie ze via jouw bereiken. Allemaal redenen om de doelgroep goed te kennen.

Wat is een doelgroep?
Als ik mensen naar hun doelgroep vraag, hoor ik regelmatig mensen zeggen dat iedereen hun doelgroep is. Ik knipper dan altijd even met mijn ogen, want volgens mij kan niet iedereen je doelgroep zijn. Je doelgroep kan groot of klein zijn, dat is afhankelijk van welke vereniging je bent en wat jullie doel is.

Een doelgroep is altijd een groep mensen met dezelfde interesse en of achtergrond. De doelgroep van een lokale amateurvoetbalclub zijn bijvoorbeeld de inwoners van het dorp. En voor de jeugdafdeling: de kinderen in dat dorp die graag voetballen of willen gaan voetballen.

Persona
Als je de doelgroep helder hebt, kun je deze verder in kaart brengen. In de marketing wordt hiervoor vaak de persona of ijkpersoon gebruikt. Persona’s zijn niet-bestaande, uitgedachte karakters die symbool staan voor de doelgroep. Meer over het schrijven van een persona vind je hier.

Persona’s bevatten bepaalde overeenkomsten met jouw doelgroep en ‘belichamen’ bepaalde types binnen de doelgroep die jij wil aanspreken. Door de persona voor jezelf op te schrijven en er echte kenmerken en interesses aan te hangen, krijg je veel overeenkomstige punten om over te communiceren. Je krijgt duidelijk een beeld over wie je doelgroep is. Die krijgt letterlijk een naam en gezicht.

Doelgroep bereiken
Nu je weet wie de doelgroep is, wat ze bezig houdt en waarom ze graag iets over je vereniging of club willen weten, kun je ermee aan de slag. Je kunt gericht nieuwe leden gaan benaderen. In het clubblad, sociale media en de website weet je goed wat de mensen willen lezen, en nog belangrijker wat ze niet willen lezen.

Verder kun je de informatie en content die je gaat aanbieden veel beter afstemmen en directer communiceren. Dit heeft het grote voordeel dat je gericht aan de slag kan, je niet meer met hagel schiet en sneller de juiste informatie bij de juiste mensen krijgt. Dit alles resulteert erin dat de communicatie effectiever wordt én minder tijd kost.

Tips voor het aanvragen van (sport)subsidies

lees meer

Leren van succesvolle tijdschriften en één krant.

Leren van succesvolle tijdschriften en één krant. Je hoort en leest het regelmatig: print is dood...
lees meer

AVG, verenigingen en Facebook. Wie is waarvoor verantwoordelijk?

AVG, verenigingen en Facebook. Wie is waarvoor verantwoordelijk? Goed, de AVG is in werking getre...
lees meer
editoo-openingszin-begin-je-tekst-met-een-lach-of-traan

Openingszin: begin je tekst met een lach of traan!

Openingszin: begin je tekst met een lach of traan! Een goede binnenkomer is het halve werk. Geen ...
lees meer
editoo-85-arnhemse-clubs-laten-zich-bijpraten-over-de-AVG

85 Arnhemse clubs laten zich bijpraten over de AVG.

editoo-versla-de-stortvloed-van-online-content

Versla de stortvloed van online content.