De kracht van sprookjes.

Er was eens lang geleden, in een ver land een heel knappe prinses… Geheid dat u benieuwd bent waar dit ‘sprookje’ heen gaat. Sprookjes kennen we uit onze kindertijd: Sneeuwwitje, Roodkapje, Klein Duimpje…. Maar wat kunnen wij verhalenvertellers leren van sprookjes? Iedereen kent ze, maar wat spreekt ons erin aan en wat is hun kracht?

Misschien nog wel belangrijker, wat kunnen wij voor onze hedendaagse communicatie en in het vertellen van ‘ons verhaal’ leren van sprookjes. Want één ding staat als een paal boven water bij sprookjes: de boodschap blijft hangen. Al eeuwen lang…

Herkomst van het sprookje.

Van oorsprong is een sprookje een mondelinge overlevering, een volksverhaal dat gepaard gaat met magie en fantasie. Het is een oude traditie van gesproken verhalen die vaak een levenswijsheid of diepere boodschap vertellen.

Om dit extra kracht bij te zetten, worden er mooie lopende verhalen van gemaakt, die goed zijn na te vertellen. Dit zie je ook terug in de hedendaagse sprookjes, die echte kinderverhalen zijn geworden. Ieder sprookje bevat een belangrijke levensles die op een leuke en pakkende manier wordt verteld.

De kracht van een verhaal.

Als je zo de herkomst van sprookjes bekijkt, ervaar je de kracht van een goed verhaal. Het komt authentiek over en mensen kunnen zich erin verplaatsen. Conclusie:  jouw boodschap komt veel beter binnen bij de ontvanger. Het blijft hangen. Dit komt omdat mensen verhalen makkelijker onthouden dan saaie opsommingen van feiten. Denk maar terug aan de geschiedenislessen van vroeger. Jaartallen stampen was vreselijk. Maar had je een geschiedenisleraar die vol vuur kon vertellen, dan was je spekkoper.

De belangrijkste sprookjesles: zorg dat je verhaal boeit, origineel is en de lezer aanspreekt. Dat zijn de ingrediënten voor een sterk verhaal. Leg deze punten maar eens naast een sprookje, grote kans dat ze er allemaal inzitten. En combineer je dit met een verhalende opbouw, dan communiceer je alleen nog maar rake boodschappen.

Nog lang en gelukkig.

Ook al geloof ik zelf niet zo in sprookjes, ik heb er wel veel van geleerd. Het is hét voorbeeld dat verhalend je boodschap delen werkt. Dit kan zowel met losse foto’s, filmpje of tekst, maar zeker ook met je hele website, clubblad en huisstijl. Sprookjes laten mij vooral zien dat je goed moet nadenken over hoe je je verhaal vertelt. Als je dat goed voor ogen houdt, dan leven je verhalen (en je boodschap) nog lang en gelukkig verder.

Clubs en verenigingen, wie is jullie doelgroep?

lees meer

Tips voor het aanvragen van (sport)subsidies

Subsidies kunnen een interessante extra bron van inkomsten zijn voor clubs en verenigingen. Zeker...
lees meer

Leren van succesvolle tijdschriften en één krant.

Leren van succesvolle tijdschriften en één krant. Je hoort en leest het regelmatig: print is dood...
lees meer
editoo-avg-verenigingen-en-facebook-wie-is-waarvoor-verantwoordelijk

AVG, verenigingen en Facebook. Wie is waarvoor verantwoordelijk?

AVG, verenigingen en Facebook. Wie is waarvoor verantwoordelijk? Goed, de AVG is in werking getre...
lees meer
editoo-openingszin-begin-je-tekst-met-een-lach-of-traan

Openingszin: begin je tekst met een lach of traan!

Openingszin: begin je tekst met een lach of traan! Een goede binnenkomer is het halve werk. Geen ...
lees meer
editoo-85-arnhemse-clubs-laten-zich-bijpraten-over-de-AVG

85 Arnhemse clubs laten zich bijpraten over de AVG.