Drukwerk verdient aandacht, ook van de leden.

Wat is het verschil tussen een mooi magazine en de wekelijkse reclamefolders die u in de brievenbus ontvangt? Juist ja: de aandacht waarmee het gemaakt is. De folders gaan als bulkgoed vaak rechtstreeks de papiercontainer in, terwijl een mooi magazine lang blijft ronddwalen in huis. Ook als het van een commerciële partij is.

Zelf ben ik bijvoorbeeld gek op mooie reisbrochures en -magazines. Ik vraag deze online aan en bewaar ze met liefde. Ik vind het heerlijk er op gezette tijden doorheen te bladeren, de pagina’s om te slaan en de geur van papier in me op te nemen. Waarom? Omdat het met aandacht en zorgvuldigheid gemaakt is, het is een cadeautje om te lezen. Het onderscheidende vermogen van papier.

Nieuwe technieken omarmen.

Als drukwerk de aandacht blijft krijgen zoals ik het voor me zie, blijft het bestaan. Belangrijk daarbij is dat we het op de juiste exclusievere manier gaan gebruiken. Dus reclamefolders als bulk verdwijnen, maar mooie met aandacht gemaakte producties blijven bestaan. De digitale revolutie is geen bedreiging voor drukwerk, maar schept juist mooie kansen.

Zo kan iedereen nu zelf met aandacht mooie producties als magazines en clubbladen maken. Met online oplossingen kun je drukwerk gericht dichterbij de lezer en eindgebruiker brengen. Verder heeft papier eigenschappen die digitale informatiedragers niet hebben. Voor sommige boodschappen werkt papier gewoon veel beter. Neem bijvoorbeeld een gebruiksaanwijzing of een lesboek, we verwerken de informatie vanaf papier veel beter.

Clubblad = aandacht.

Drukwerk dat met aandacht gemaakt is creëert meerwaarde. En dit geldt ook voor het clubblad. Als iets met aandacht wordt gemaakt, dan is het zeker het clubblad. De vrijwilligers maken het met passie en plezier. Ze steken er veel tijd en energie in en dat zie je terug in het eindwerk. Daarnaast wordt het goed gewaardeerd door de leden en lezers. Het gaat over iets wat dicht bij jezelf staat: je eigen club. En dat verdient toch altijd aandacht?

Verbinden met de leden.

Het persoonlijke aandacht-argument is de kracht van het clubblad. Het zorgt ervoor dat het blijft bestaan en dat het gewaardeerd wordt. Binnen iedere vereniging zijn er vaak een paar kartrekkers van het clubblad. Vaak iemand die al een passie heeft voor bladen. Maar alleen is maar zo alleen, deze vrijwilligers vragen om ondersteuning van de leden. Ze zoeken vaak naar artikelen, onderwerpen en foto’s. Helaas krijgen ze die niet altijd.

Maar ook voor deze uitdaging is ‘aandacht’ de sleutel tot succes. Verbind het clubblad met de leden en betrek ze er als redactie echt bij. Vraag eens aan een lid om een artikel of foto te maken. Zo geef je kaders aan. Vraag niet: Wil je een leuk stukje met fotootje aanleveren? Maar maak de vraag concreet: Als je toch naar die bijeenkomst gaat, wil je dan een artikel van 300 woorden maken en een foto van de mensen op het podium nemen? Als redactie geef je duidelijkheid. Stel daarna nog voor om samen even het artikel door te nemen als het nodig is. Zo maak je samen nog meer leuke artikelen en sta je er niet alleen voor!

Clubs en verenigingen, wie is jullie doelgroep?

lees meer

Tips voor het aanvragen van (sport)subsidies

Subsidies kunnen een interessante extra bron van inkomsten zijn voor clubs en verenigingen. Zeker...
lees meer

Leren van succesvolle tijdschriften en één krant.

Leren van succesvolle tijdschriften en één krant. Je hoort en leest het regelmatig: print is dood...
lees meer
editoo-avg-verenigingen-en-facebook-wie-is-waarvoor-verantwoordelijk

AVG, verenigingen en Facebook. Wie is waarvoor verantwoordelijk?

AVG, verenigingen en Facebook. Wie is waarvoor verantwoordelijk? Goed, de AVG is in werking getre...
lees meer
editoo-openingszin-begin-je-tekst-met-een-lach-of-traan

Openingszin: begin je tekst met een lach of traan!

Openingszin: begin je tekst met een lach of traan! Een goede binnenkomer is het halve werk. Geen ...
lees meer
editoo-85-arnhemse-clubs-laten-zich-bijpraten-over-de-AVG

85 Arnhemse clubs laten zich bijpraten over de AVG.