hoe communiceer je op de juiste manier met je eigen personeel?
Je ziet ze tenslotte al iedere dag. Hoe hou je ze betrokken bij het bedrijf en zorg je ervoor dat ze het gezin betrekken om zo een positief beeld te krijgen over je bedrijf?
Online of print:
Ondanks de concurrentie van internet is het personeelsblad voor veel grote bedrijven in Nederland hun belangrijkste interne communicatie. Veel bedrijven gaan daarom ook weer beginnen met het maken van een personeelsblad. Waarom? Omdat 92% van de werknemers een personeelsblad positief, leuk en leerzaam vindt om te lezen. Door het personeelsblad voelen ze zich gewaardeerd en kun je ze nog makkelijker betrekken bij het bedrijf. Het allerbelangrijkste is dat het personeel hun personeelsblad het liefst thuis ontvangt, om zo in alle rust het te kunnen lezen en delen met de rest van het gezin.
Je hebt tegenwoordig meer middelen dan ooit om in te zetten voor jullie interne communicatie. Toch is de keuze voor een eigen bedrijfsmagazine een belangrijke. Omdat je rekent op de kracht van een gedrukt woord, een magazine waar je eigen personeel instaat en die voor herkenbaarheid zorgt.
Een personeelsblad trekt gegarandeerd de aandacht, en je valt op bij je eigen personeel. Zorg er altijd voor dat het doel van het personeelsblad duidelijk is. Communicatie via internet is snel en kortstondig maar met een personeelsblad wil je er voor zorgen dat het bereik groter is en de duur langer.
Bedenk eerst wat je te communiceren hebt, en naar wie je dit wil communiceren;
Zorg dan voor een herkenbare huisstijl, in lijn met je bedrijf. Betrek personeel bij het maken van het personeelsblad. Richt een eigen redactie op, zorg ervoor dat er variatie van personeel zit in de redactie. Zorg dat het niet te veel een communicatie vanuit de directie wordt maar een communicatiemiddel voor het hele bedrijf.
Welke onderwerpen benoem je in een personeelsblad?
Er zijn diverse onderwerpen die je kunt benoemen in het personeelsblad zoals; Verjaardagen/huwelijken/jubilea/geboortes etc, bedrijfsnieuws, OR, afdelingen/personeel in het licht, grote veranderingen binnen het bedrijf, de personeelsvereniging aan het woord, wat doe je als bedrijf aan kerst/oud en nieuw/ en vakanties, bedankjes, foto van de maand/kwartaal, tekenwedstrijd voor de kinderen van personeelsleden enz.
Het belangrijkste bij het uitkiezen van de onderwerpen is dat je het persoonlijk moet maken, herkenbaar en de erkenning geeft aan je personeel. Zorg er voor dat het mensenwerk is en geen cijfermatig beeld geeft van je bedrijf. Geef vooral een eerlijk beeld over het bedrijf. Nu je weet wat je wil communiceren bedenk dan ook goed wanneer je dit wil communiceren. Zorg voor een goede tijdlijn in je communicatie.
Wat is de naam van je personeelsblad?
Hoe noem je je personeelsblad? Betrek meteen het personeel hierbij, laat ze een suggestie insturen. Maak er een wedstrijd van. Hierdoor is het personeelsblad zonder nog maar 1 zin op papier al in de aandacht. Kies als redactie en directie er voor dat het personeelsblad een pakkende herkenbare naam krijgt. Kijk eens hoe andere bedrijven dit doen, beter goed gejat dan slecht bedacht.
Nu weet je wat je wil communiceren en wanneer je als redactie dit wil, maar het ontbreekt aan de grafische kennis, of de vormgever die je in huis hebt is al druk genoeg met zijn dagelijkse werkzaamheden. Je wil als bedrijf er wel voor zorgen dat bij het opstellen van een personeelsblad dit niet afhankelijk is van 1 of 2 personen. Het personeelsblad begin je niet om na een jaar alweer te stoppen omdat je de kennis niet in huis hebt. Hiervoor heeft editoo de oplossing, met een eigen tool waarbij medewerkers zonder grafische kennis wel een te gek personeelsblad kunnen maken. Met altijd dezelfde huisstijl voor de herkenbaarheid, en toch als redactie de mogelijkheid om het te maken zoals je wil.