Een tekst is als een winkel.

Ik vergelijk het maken van een tekst graag met de indeling van een winkel. In een winkel weten ze de koper te triggeren om daarna iets te laten kopen. De indeling van een winkel is een mooie metafoor om rake teksten te schrijven. Hoe? Dat vertel ik nu graag in dit artikel.

Het gaat vooral om hoe je als schrijver tegen je artikel aankijkt. Het is belangrijk om je te realiseren dat je voor een doelgroep aan het werk bent. Je wilt immers dat jouw artikel door een bepaalde groep mensen gelezen wordt. Jouw productie moet dus interessant zijn, opvallen en uitnodigen om te lezen. En hier begint de vergelijking met de winkel.

Etalage.

Als je gaat nadenken over het maken van het tekst, moet je beginnen met de rol van etaleur. Je tekst moet uitnodigen om te lezen. De kop, intro en opmaak van je verhaal zijn hiervoor doorslaggevend. Vooral een prikkelende kop doet wonderen. Die trekt de lezer het verhaal in. Een winkelier trekt klanten zijn winkel in door een mooie etalage, die hij regelmatig wisselt.

Die mooie etalage is te vergelijken met jouw artikel. Je zorgt ervoor dat die er mooi uitziet met een aansprekende kop en bijpassende foto. Verder plaats je er nog de ‘aanbiedingen’ op. Vervang eens de prikkelende woorden sale, 70 % korting en uitverkoop voor mooie prikkelende tussenkoppen, alinea’s en een misschien wel een teaser. Voor een voetbalmagazine zou dat zijn: Ajax kampioen, de 10 trucs van Messi en de diepte in met Louis van Gaal.

De winkel.

Een mooie etalage of opgemaakt artikel is natuurlijk mooi, maar het draait uiteindelijk om de inhoud en logische ordening. Wat verkoopt de winkel precies, of wat staat er precies in je verhaal. De koopwaar in de winkel zijn de verschillende alinea’s in jouw artikel. Zorg voor voldoende afwisseling en zorg ervoor dat het artikel uitnodigt om verder te lezen.

Achter in de winkel staat natuurlijk de kassa. De plek waar zaken gedaan worden. Voor je verhaal is het belangrijk dat de lezer het artikel interessant vindt. Dat hij de volgende uitgave weer wil lezen en de uitgave daarna ook weer. Je moet dus een band opbouwen met je klant de lezer. Zo blijft hij terugkeren en ‘rekent hij iedere keer weer opnieuw af’.

Les trekken.

Het verwijt dat retailers die failliet zijn gegaan krijgen is dat ze niet goed hebben geluisterd naar de klant. Er is te weinig geïnvesteerd in de klantrelatie. Het is niet voor niks dat veel lokale winkeliers nog wel het hoofd boven water weten te houden. Laat dat een les voor ons schrijvers zijn. Luister goed naar je lezers en investeer in de band met ze!

Wat zijn jouw Nederlandse skills?

lees meer

Vier mythen over papier doorgeprikt

Vier mythen over papier doorgeprikt Begin augustus werd bekend dat ‘Earth Overshoot Day’ nog nooi...
lees meer

Nader uitgelegd, het voorwoord en het colofon.

Nader uitgelegd, het voorwoord en het colofon. Regelmatig krijg ik de vraag: is een voorwoord en ...
lees meer
magazine-maken-clubblad-maken-editoo-avg

AVG-wet, de gevolgen voor verenigingen.

AVG-wet, de gevolgen voor verenigingen. De nieuwe privacywet AVG treedt vanaf 25 mei in werking. ...
lees meer
editoo-verenigingen-denken-jullie-aan-de-avg-wet

Verenigingen denken jullie aan de AVG-wet.

Verenigingen denken jullie aan de AVG-wet. Dit jaar start de nieuwe privacywet echt. Op 25 mei 20...
lees meer
editoo-hergebruiken-of-nieuw-kopen-1

Hergebruiken of nieuw kopen?

Hergebruiken of nieuw kopen? En hoe we ons daardoor laten inspireren. Bij veel oldtimervereniging...
lees meer