Het papieren geheugensteuntje.

Ik wil graag een lans breken voor papier als geheugensteuntje. Deze blog moet vooral niet gelezen worden als aanklacht tegen de digitalisering, maar meer een aanvulling op deze vloedgolf aan verandering. Zelf was ik me hier eerst niet zo van bewust, tot ik de column van Jasper van Kuijk op volkskrant.nl las. Hij neemt het hierin op vóór de blauwe belastingenvelop!

In zijn blog gaat hij dieper in op de functie van de overbekende blauwe envelop. Die envelop is namelijk niet alleen de drager van de boodschap, maar ook een geheugensteuntje. Na binnenkomst blijft hij door het huis rondzwerven. Je weet zo de hele tijd: ik moet hier nog wat mee. Dit urgente gevoel treedt veel minder op wanneer je een mailtje van de Belastingdienst krijgt. Het raakt al snel in de vergetelheid van de inbox.

Jongvolwassenen in de problemen.

Dit is niet zomaar een korte analyse van Jasper, nee het wordt bevestigd door de budgetorganisatie van de overheid, het Nibud. In een recent onderzoek stellen ze dat vooral jongvolwassenen en ouderen het overzicht kwijtraken.

Vooral de groep jongvolwassenen sprong er voor mij uit. Opvallend, ik dacht dat de ‘digital generation’ alles digitaal onder controle had. Maar wat blijkt, juist omdat alles digitaal gaat en daardoor versnipperd wordt aangeboden, raken ze het overzicht kwijt. Het gevolg: ze vergeten rekeningen, hebben geen overzichtelijke administratie en kunnen zo uiteindelijk in de (financiële) problemen komen.

Het gevaar van deze digitale vergetelheid ligt ook op de loer bij organisaties en verenigingen. Die kiezen er steeds vaker voor om alleen nog digitaal te communiceren met hun achterban. Grote kans dat je dan niet iedereen bij de achterban bereikt. Ik denk dat je niet alleen de oudere generatie mist, maar zeker ook de jongere generatie die letterlijk verdrinkt in het online aanbod aan content. Daarop wil ik de lans breken voor een andere invulling van de digitalisering. Want slaan we niet een beetje door?

Niet tegen, maar anders!

Laat ik vooropstellen dat ik zeker niet tegen de digitalisering ben, die brengt ook veel goeds. Maar het is niet de oplossing voor al onze communicatieproblemen. Sterker nog, het werkt vertroebeld. Het kan beter: daarom is papieren communicatie ook belangrijk. Kijk maar naar de brief van de Belastingdienst. Dit is niet alleen die nare envelop met informatie, maar ook hét geheugensteuntje.

En zo werkt het met een papieren clubblad ook. Die heeft zijn meerwaarde, zeker naast gericht digitaal communiceren. Die blijft meestal lang fysiek in huis waardoor je zelf en andere mensen er sneller geneigd zijn in te kijken. Grote kans dat je zo de belangrijke verenigingsinformatie beter bij de leden overbrengt en dat die goed blijft hangen! Want een papieren clubblad is niet alleen een informatiedrager, maar zeker ook een geheugensteuntje die de binding met de club of vereniging vergroot!

De zomerperiode: tijd voor de zomerklusjes

lees meer

Clubliefde! Bestaat dat tegenwoordig nog?

Een magazine vol opmaakinspiratie.

Een magazine vol opmaakinspiratie. Bij Editoo brengen we met regelmaat zelf ook een magazine uit....
lees meer
editoo-sealen-hoe-milieuvriendelijk-is-dat-eigenlijk

Sealen, hoe milieuvriendelijk is dat eigenlijk?

Sealen, hoe milieuvriendelijk is dat eigenlijk? Bij Editoo zijn we dol op kritische klanten, zij ...
lees meer
editoo-mvo-magazine-maken-clubblad-maken-editoo

MVO, Werken op niveau bij editoo.

MVO, Werken op niveau bij editoo. Regelmatig komen klanten bij editoo op bezoek. Ze krijgen dan e...
lees meer
magazine-maken-clubblad-maken-editoo-avg

AVG-wet, de gevolgen voor verenigingen.

AVG-wet, de gevolgen voor verenigingen. De nieuwe privacywet AVG treedt vanaf 25 mei in werking. ...
lees meer