Klikken, Klikken, Klikken!
Zet in op emotie.

Wie schrijft die blijft! Een oud spreekwoord dat nog steeds waar is. We schrijven immers artikelen, blogs, interviews en verhalen. Het doel hierbij: mensen informeren en activeren. Maar wat willen mensen lezen, wat is de trigger voor de lezer?

We krijgen online zoveel prikkels binnen dat we ondertussen aan informatie-obesitas lijden. Hierdoor wordt het steeds lastiger om je artikel, filmpje of post gelezen of bekeken te krijgen. En dat is zonde, want we hebben allemaal iets interessants te melden. Om op te vallen is het goed om te weten wat mensen graag lezen en waar ze op klikken!

Opvallen doe je zo

Het is dus belangrijk, zeker online, dat je snel en goed opvalt. Alleen zo zorg je ervoor dat je artikel gelezen wordt. Zo verzamel je kliks. Wat voor online geldt, geldt in de regel ook voor een clubblad of magazine. Je moet opvallen! Belangrijk hierbij is een goede prikkelende kop, een interessante intro en een mooie aansprekende foto. Hoe je dit het beste maakt, staat in mijn blog ‘Een magazine is als een winkel’.

Verder is het belangrijk dat het onderwerp aanspreekt, het moet er toe doen. Het echte verschil maak je met hoe je het onderwerp presenteert. Hoe het de lezer aanspreekt. Hierbij zijn er twee gouden regels: maak je verhaal persoonlijk en zorg dat er emotie in je verhaal zit. Het werkt vast en zeker!

Persoonlijk en emotie

Uit onderzoek blijkt dat mensen een verhaal of bericht interessant vinden als ze zich erin herkennen. Want hoe dichter iets bij onze persoonlijke belevingswereld staat, hoe eerder we het lezen. Een bericht uit je eigen buurt of dorp is veel interessanter dan een verhaal uit het verre Australië of Brazilië. Maar dichtbij en persoonlijk kan ook zijn dat mensen zich er in herkennen. Zodra iemand zich direct in het onderwerp, de gebeurtenis of de persoon kan verplaatsen, is het bingo.

Emotie speelt hierin een belangrijke rol. Emotie boeit, daar lezen mensen graag over. Zodra iemand veel lacht, huilt of iets ontroerends meemaakt is succes gegarandeerd. Vooral televisieprogramma’s spelen hier succesvol op in. Kijk maar eens naar Hart van Nederland of Ik vertrek. Waarom zou je als schrijver niet zelf van dit trucje gebruikmaken?

Slim inspelen

Nu je weet dat het belangrijk is dat je verhaal persoonlijk is en emotie bevat, kun je er zelf je voordeel mee doen. Het betekent niet dat ieder verhaal één grote tranentrekker moet zijn, je kunt er ook juist subtiel mee spelen. Schrijf eens op hoe iemand aan het lachen wordt gemaakt. Of dat je de twinkeling in de ogen van de geïnterviewde ziet. Het mooie hiervan is dat er veel verschillende soorten emoties zijn, veel meer dan alleen huilen en lachen. Ontroerend toch, of niet?

Clubs en verenigingen, wie is jullie doelgroep?

lees meer

Tips voor het aanvragen van (sport)subsidies

Subsidies kunnen een interessante extra bron van inkomsten zijn voor clubs en verenigingen. Zeker...
lees meer

Leren van succesvolle tijdschriften en één krant.

Leren van succesvolle tijdschriften en één krant. Je hoort en leest het regelmatig: print is dood...
lees meer
editoo-avg-verenigingen-en-facebook-wie-is-waarvoor-verantwoordelijk

AVG, verenigingen en Facebook. Wie is waarvoor verantwoordelijk?

AVG, verenigingen en Facebook. Wie is waarvoor verantwoordelijk? Goed, de AVG is in werking getre...
lees meer
editoo-openingszin-begin-je-tekst-met-een-lach-of-traan

Openingszin: begin je tekst met een lach of traan!

Openingszin: begin je tekst met een lach of traan! Een goede binnenkomer is het halve werk. Geen ...
lees meer
editoo-85-arnhemse-clubs-laten-zich-bijpraten-over-de-AVG

85 Arnhemse clubs laten zich bijpraten over de AVG.