Lekker mailen, goed voor het milieu toch?

Tik tik tik, bam en de volgende digitale nieuwsbrief is verstuurd. Even snel online iets versturen is zo gedaan, lekker makkelijk en snel. Logisch dat we ons ondertussen letterlijk suf mailen. Alleen staan we niet stil bij de milieu-impact van ons online gedrag. Al die data worden namelijk ergens opgeslagen. En juist dat opslaan kost veel energie!

Hier kwamen wij achter toen we dit verhaal op nrc.nl lazen. Hoe komt dit? En wat zijn dan interessante alternatieven? We zetten een aantal zaken op een rijtje.

CO2-uitstoot.

De Belgische website energids.be heeft berekend hoeveel energie-uitstoot internetten nou echt kost. Zo kost een e-mailtje met een digitale nieuwsbrief van één megabyte ongeveer 20 gram kooldioxide. Als je dagelijks twintig mailtjes verstuurt stoot je jaarlijks ongeveer net zoveel CO2 uit als 1000 kilometer rijden met je auto.

Nog een leuk voorbeeld. Als je een internetadres zoekt, stoot je daarmee ongeveer 0,9 gram CO2 uit. Dit loopt op tot tien gram als de zoekopdracht via een zoekmachine wordt uitgevoerd en vijf resultaten oplevert. Ga maar eens na hoe vaak je dagelijks mailt en surft. Je komt dan snel tot de rekensom dat je online gedrag behoorlijk wat CO2-uitstoot oplevert.

Koeling en opslag.

De grote boosdoener is de opslag in de cloud van alle gegevens en de constante koeling die daarvoor nodig is. Nog verontrustender is dat met de aanblijvende groei van het internet ook de datacentra blijven groeien. In 1992 ging het dagelijks om ongeveer 100 gigabytes aan data, terwijl dit oploopt naar meer dan 50.000 gigabytes per seconde in 2019. Er zijn inmiddels drie miljoen energie slurpende datacentra op de wereld. Dat kost veel energie en water.

Lood om oud ijzer.

Het versturen van een digitale nieuwsbrief is dus toch behoorlijk milieubelastend. Het milieuargument om alleen nog digitaal te communiceren is dus niet zo sterk als je zou verwachten. Is alleen offline communiceren dan de oplossing? Nee, het zit hem in het goed combineren van offline en online communicatie. Zeker omdat online communicatie via een digitale nieuwsbrief versnipperd verloopt. Je moet meerdere mails versturen om dezelfde impact te creëren als met een papieren magazine. Kijk daarom goed welke informatie je online en welke je offline communiceert.

De papierindustrie en de grafische branche zijn er de laatste jaren in geslaagd milieuvriendelijker te werken. Het papier dat wij bij editoo gebruiken heeft het FSC-keurmerk. Dit betekent dat het een verantwoorde afkomst heeft. Meer informatie hierover vind je in de blog: ‘Het papier van editoo: de feiten op een rijtje’

De zomerperiode: tijd voor de zomerklusjes

lees meer

Clubliefde! Bestaat dat tegenwoordig nog?

Een magazine vol opmaakinspiratie.

Een magazine vol opmaakinspiratie. Bij Editoo brengen we met regelmaat zelf ook een magazine uit....
lees meer
editoo-het-papieren-geheugensteuntje

Het papieren geheugensteuntje.

Het papieren geheugensteuntje. Ik wil graag een lans breken voor papier als geheugensteuntje. Dez...
lees meer
editoo-sealen-hoe-milieuvriendelijk-is-dat-eigenlijk

Sealen, hoe milieuvriendelijk is dat eigenlijk?

Sealen, hoe milieuvriendelijk is dat eigenlijk? Bij Editoo zijn we dol op kritische klanten, zij ...
lees meer
editoo-mvo-magazine-maken-clubblad-maken-editoo

MVO, Werken op niveau bij editoo.

MVO, Werken op niveau bij editoo. Regelmatig komen klanten bij editoo op bezoek. Ze krijgen dan e...
lees meer