Leren van de schrijfmeester David Ogilvy.

David Ogilvy wordt gezien als een van de grootste marketeers en tekstschrijvers van de twintigste eeuw. In 1962 noemde Times Magazine Ogilvy: “the most sought-after wizard in today’s advertising industry.” Hij wist waar hij over sprak en heeft als selfmade man de wereld van marketing en tekstschrijven veranderd.

Ogilvy overleed in 1999 op 88-jarige leeftijd op zijn chateau in Frankrijk. Hij heeft de opkomst van het internet niet echt meegemaakt. Toch is zijn manier van werken en benadering van teksten en verhalen nu nog steeds relevant. Sterker nog: ze zijn méér waar dan ooit tevoren.

Dit geldt niet alleen voor online teksten, ook voor verhalen die voor een magazine of clubblad worden geschreven. En het mooie is dat zijn ‘regels’ geen rocket science zijn. Iedereen kan ze makkelijk toepassen in zijn dagelijkse schrijfbezigheden.

9 gouden regels.

Een bekende uitspraak van Ogilvy is: Hoe beter je schrijft, hoe hoger je komt in ons bedrijf. Mensen die goed denken, schrijven goed. Wollig denkende mensen schrijven wollige aantekeningen, mails en toespraken. Goed schrijven is geen cadeautje van Moeder Natuur. Je moet het leren en bijhouden. Daarom 9 tips:

1. Schrijf zoals je praat, zo natuurlijk mogelijk.
2. Gebruik korte woorden, zinnen en alinea’s.
3. Gebruik nooit jargon. Je komt dan over als een pretentieuze betweter.
4. Schrijf nooit meer dan twee alinea’s over één onderwerp.
5. Controleer alles wat je uitstuurt.
6. Stuur nooit iets weg op de dag dat je het geschreven hebt. Lees het de volgende morgen hardop voor en verander punten als het nodig is.
7. Als een tekst echt belangrijk is, vraag dan iemand om mee te kijken.
8. Wat wil jij dat de ontvanger na het lezen van jouw tekst gaat doet? Maak dat voor jezelf duidelijk voordat je begint met schrijven.
9. Als je echt actie wil, schrijf dan niet maar ga persoonlijk naar iemand toe!

Eerst denken dan doen.

Sommige van deze regels spreken helemaal voor zich en de andere misschien iets minder. Maar het begint ermee dat je goed nadenkt over wat je gaat schrijven. Denk hierbij ook goed na over wat de gewenste actie van de ontvanger op de tekst is. Als je iemand alleen wil informeren is dit heel iets anders dan wanneer je wil dat iemand ergens een reactie op geeft! Het schrijven van een goede tekst is dan ook 80 procent denken en 20 procent doen. Veel succes en plezier met het schrijven van je teksten!

Clubs en verenigingen, wie is jullie doelgroep?

lees meer

Tips voor het aanvragen van (sport)subsidies

Subsidies kunnen een interessante extra bron van inkomsten zijn voor clubs en verenigingen. Zeker...
lees meer

Leren van succesvolle tijdschriften en één krant.

Leren van succesvolle tijdschriften en één krant. Je hoort en leest het regelmatig: print is dood...
lees meer
editoo-avg-verenigingen-en-facebook-wie-is-waarvoor-verantwoordelijk

AVG, verenigingen en Facebook. Wie is waarvoor verantwoordelijk?

AVG, verenigingen en Facebook. Wie is waarvoor verantwoordelijk? Goed, de AVG is in werking getre...
lees meer
editoo-openingszin-begin-je-tekst-met-een-lach-of-traan

Openingszin: begin je tekst met een lach of traan!

Openingszin: begin je tekst met een lach of traan! Een goede binnenkomer is het halve werk. Geen ...
lees meer
editoo-85-arnhemse-clubs-laten-zich-bijpraten-over-de-AVG

85 Arnhemse clubs laten zich bijpraten over de AVG.