Magazine design: 5 tips voor een betere layout

Het ontwerpen van een tijdschrift is heel leuk, maar is soms ook uitdagend. Zeker wanneer je net begint. Maar geen zorgen. Als je het eenmaal onder de knie hebt, valt alles op z’n plaats. En ook onze software maakt het je gemakkelijk. Desalniettemin hebben we een aantal tips voor je waarmee je gegarandeerd een mooi en effectief magazine design kunt realiseren.

1. Gebruik de juiste lettertypes

De tekst op je pagina’s is vaak één van de belangrijkste elementen van je magazine design. Het lezen van je tijdschrift moet leuk zijn – en vooral geen boekwerk of krant. Kies daarom een lettertype dat bij je magazine design past. Dat past bij de look & feel van je organisatie. Niet te saai, maar ook weer niet te uitbundig – het moet wel makkelijk leesbaar zijn.

Gebruik verschillende lettertypen voor de titels en subtitels om een bepaalde hiërarchie te communiceren. Om contrasten te creëren. En vooral ook om het je lezers makkelijker te maken om door je tijdschrift heen te bladeren. Kies bij voorkeur ook voor iets grotere letters. Door een kleine lettergrootte (< 10 pt) raken lezers al snel vermoeid.

typografie lettertype magazine

2. Zorg voor opvallende titels & subtitels

Van de tekst op je pagina’s zijn de titels en de subtitels het belangrijkst. Lezers scannen je magazine in eerste instantie op interessante inhoud door de titels te lezen. Dus daar moet je de aandacht mee trekken. En dat gaat stap voor stap. Van een titel, naar een subtitel en uiteindelijk naar het artikel zelf. Als de titel niet opvalt, wordt de rest ook niet gelezen.

Afgezien van de exacte inhoud, kun je ook je magazine design inzetten om die titels op te laten vallen. Zoals hierboven al gezegd, kun je bijvoorbeeld verschillende lettertypes gebruiken. Voor hiërarchie en een speels effect. Maak het ook groot genoeg en gebruik desnoods een contrasterende kleur, zodat je lezers simpelweg niet om je titels heen kunnen.

magazine design

3. Zet whitespace effectief in

De belangrijke elementen uit je tijdschrift hebben ruimte nodig om op te vallen. Die ruimte kun je ze geven door die aspecten van je magazine design te voorzien van voldoende whitespace. Whitespace is simpelweg lege, ongebruikte ruimte om een bepaald element heen. Slim gebruik van whitespace helpt het design om de leesbaarheid te vergroten.

Prop je pagina’s dus niet van top tot teen helemaal vol. Dat maakt je layout doorgaans veel te druk en dat nodigt op zijn beurt weer niet uit om gelezen te worden. Door voldoende whitespace te gebruiken is je magazine design direct wat stijlvoller en het helpt je lezers om zich te focussen op de onderdelen waarvan jij wilt dat ze gezien worden.

magazine whitespace

4. Wees consistent

Wat je ook ontwerpt en hoe je magazine design er uiteindelijk ook uit komt te zien, het effect van je tijdschrift valt of staat met consistentie. Met herkenbaarheid. Een huisstijl. Geef alle pagina’s dezelfde stijl qua nummeringen, typografie, vormen en (achtergrond)kleuren. Dat maakt het makkelijker om te lezen … en om te herkennen. Precies wat je wilt bereiken als je met je magazine design aan de slag gaat, toch?

5. Besteed aandacht aan de cover

Je hoort het wel eens: je mag een boek nooit beoordelen op zijn uiterlijk. Maar dat is wel juist hetgeen wat mensen doen als ze je tijdschrift, bedrijfsmagazine of personeelsblad zien liggen. De cover moet opvallen. Heel belangrijk. Anders wordt je tijdschrift sowieso niet gelezen. Maar gelukkig is daar een bewezen format voor.

Iedere succesvolle cover bestaat namelijk uit de volgende onderdelen: een hoofdtitel (de naam van je blad), één subtitel met beschrijvend stukje (van je belangrijkste verhaal) en een paar kleinere subtitels (over de rest van je artikelen). Dat geeft je lezers snel een overzicht van de belangrijkste informatie uit je tijdschrift. In de juiste hiërarchie.

magazine cover

10 Fotografietips

lees meer

Een eigen personeelsblad / personeelsmagazine

Hoe communiceer je op de juiste manier met je eigen personeel? Je ziet ze tenslotte al iedere dag...
lees meer

Deadline stress, mij niet gezien!

Deadline stress, mij niet gezien! Het is weer zo ver, het einde van de maand en verschillende dea...
lees meer
editoo-een-zwart-witfoto-zegt-meer-dan-duizend-woorden

Eén zwart-witfoto zegt méér dan duizend woorden!

Eén zwart-witfoto zegt méér dan duizend woorden! Wat journalisten het liefste doen? Persoonlijke ...
lees meer
editoo-fotos-gedrukt-zoals-ze-zijn-bedoeld

Foto’s gedrukt zoals ze zijn bedoeld!

Foto’s gedrukt zoals ze zijn bedoeld! Bij editoo krijgen we regelmatig vragen over foto’s die in ...
lees meer
editoo-extra-websites-met-rechtenvrije-fotos

Extra websites met rechtenvrije foto's.

Extra websites met rechtenvrije foto’s. Bij editoo vinden we het belangrijk om onze kennis ...
lees meer