Overslaan en naar de inhoud gaan
Meer van Editoo

Versla de stortvloed van online content

Op communicatie- en marketinggebied geldt de traditionele regel: wat er in Amerika gebeurt komt ook snel naar Europa. Daarom is het soms zinvol om even over de plas te kijken. Wat daar opvalt is dat mensen tegenwoordig zoveel content over zich heen gestort krijgen, dat er eigenlijk niks meer online gelezen wordt. De oplossing: teruggaan naar het vertrouwde papier?

De Amerikanen lijden met z’n allen aan een nieuwe vorm van obesitas, informatie-obesitas. Dit zie je bij ons in Europa en Nederland eigenlijk ook al gebeuren. We zetten zoveel online dat we langzamerhand door de bomen het bos niet meer zien. Dit wordt ook wel de ‘content shock’ genoemd.

Strijdend ten onder?
Het begrip content is een waar containerbegrip. Onder content kun je van alles scharen. Denk maar aan webteksten, facebookberichten, blogs, video’s, foto’s, animaties en infographics. Eigenlijk alles wat je online voorbij ziet komen. Online content wint sterk aan populariteit, waardoor de omvang alleen maar toeneemt. Sterker nog: steeds meer reclamebureaus en communicatieprofessionals gaan hierop helemaal los.

Ook verengingen zie je steeds meer online communiceren. Op zich natuurlijk een prima strategie. Maar komt de informatie nog wel bij de lezers of wordt het verdrongen in de grote online oceaan? Helaas blijkt vooral dat laatste het geval, waardoor veel clubs en verenigingen vol goede bedoelingen strijdend ten onder gaan.

Vecht terug!
Wat is dan wel de oplossing? Sowieso is het belangrijk om te matigen in je online berichtgeving. Je kunt beter een aantal inhoudelijk goede berichten maken dan een heleboel middelmatige content. Het publiceren van een bericht is geen doel op zich. Investeer ook tijd en energie in offline communiceren, met een periodiek clubblad bijvoorbeeld. Je kunt zo een goede mix van online en offline maken.

Als de inhoud van een magazine de lezer écht boeit, leest hij graag een blad. Hij neemt er dan graag de tijd voor. Het grote voordeel is dat de informatie beter blijft hangen. Het wordt niet vluchtig geconsumeerd. Hierdoor is ’t het ideale middel om de achterban te betrekken. Zeker in combinatie met gerichte online artikelen.

‘Vliegensvlug’ bereik
Steeds meer professionele partijen kiezen opnieuw voor de kracht van een eigen blad of magazine. Een hiervan is onze nationale trots: de KLM. Hun vernieuwde personeelsblad komt weer op papier uit. De digitale voorloper hiervan was de KLM NewsApp. De doorslaggevende reden voor de terugkeer naar papier is dat het blad weer op de deurmat valt. Zo worden ook de familie en vrienden van de KLM-medewerkers bij de bedrijfstrots betrokken. En de KLM NewsApp dan? Die blijft bestaan voor snelle actuele communicatie. Een mooi voorbeeld van hoe je de stortvloed aan online content temt!