een lach of traan
Een goede binnenkomer is het halve werk. Geen situatie waarin dit beter werkt dan in de kroeg. Je kent vast wel de stoere verhalen van die neef die met zijn vlotte openingszin iedere potentiele liefde het hof maakt. Hij maakt direct een goede indruk en weet zo haar aandacht te pakken en vast te houden. Hij heeft beet en laat niet meer los!
Deze techniek van versieren beheersen wij als mensen in de kroeg prima, waarom lukt het ons dan zo vaak niet in een tekst of verhaal. Als je op iemand afstapt met de openingszin: ‘Gistermiddag om 16.00 uur vond de ALV plaats waarbij de voorzitter…’, heb je weinig kans op aandacht. Terwijl als je een pakkende en persoonlijke openingszin gebruikt heb je veel meer kans op succes. Toch?
tijdsbepaling = dooddoener
Als tekstschrijver krijg ik regelmatig teksten van andere mensen toegestuurd met het verzoek er ‘even een redactieslag’ overheen te maken. Zo kreeg ik laatst een dagverslag van een groep ondernemers die bij collega-ondernemers waren gaan kijken. Het was een succesvolle en leerzame middag waarbij veel nieuwe contacten zijn gelegd. Helaas bleek dit niet uit het verslag. De openingszin was letterlijk: “Om 12.00 uur vertrok de bus naar het ‘Verre Oosten’ om daar rond 13.30 uur in Laren aan te komen. We werden ontvangen met een kop koffie.”
Wat gaat er fout met deze openingszin? Juist ja: het is niet pakkend of inspirerend waardoor het snel saai is. Dit komt omdat er begonnen wordt met een tijdsbepaling en daarna het hele verslag chronologisch verloopt. Zo’n manier van schrijven is saai en slaat niet aan. Begin daarom altijd met het belangrijkste of leukste van de dag. Beginnen met een aansprekende openingszin zorgt voor een knal, waardoor de lezer graag doorleest. In dit geval heb ik de volgende openingszin bij het artikel geplaatst: “Elkaar inspireren, verrijken en van elkaar leren. Deze drie punten staan vandaag centraal bij de ‘Verre Oosten-tour’!”
opvallen, maar wel oppassen
De kracht van een goede openingszin is nu wel duidelijk. Maar let wel op, het moet wel passen bij hetgeen waarvoor je staat. In de kroeg gebruik je natuurlijk een andere openingszin dan wanneer je als ondernemer of accountmanager een acquisitiebrief stuurt. Hier had ik laatst met een directeur een interessante discussie over. Hij vindt namelijk dat wanneer hij een ‘verkoopbrief’ krijgt deze direct een glimlach op zijn gezicht moet toveren, anders leest hij niet verder. In grote lijnen ben ik het met hem eens, alleen moet de openingszin in dit geval professioneel overkomen Je kunt niet te joviaal of bijdehand zijn, terwijl dat in de kroeg juist wel goed werkt.
lef tonen
Samenvattend: het is belangrijk om goed na te denken over de openingszin. Zorg ervoor dat deze origineel en niet standaard is. Persoonlijk schrijf ik de openingszin van een artikel meestal pas wanneer ik de rest van de blog of het artikel klaar heb. Dan weet je zeker dat de opening past bij de rest van het verhaal. Een goede openingszin schrijven is ook een stukje ervaring, maar het belangrijkste is, toon lef. Durf eens iets anders te doen dan je altijd doet. En als je toch twijfelt over je openingszin, vraag dan eens aan een bekende of de zin past of niet!
Ben jij een kei in het maken van pakkende openingszinnen? Stuur dan jouw voorbeeld naar niek@editoo.nl. Ik verzamel ze namelijk en deel ze daarna graag ter inspiratie voor andere bladenmakers.