sponsoring
Sponsoren zijn voor veel verenigingen nog steeds een belangrijke bron van inkomsten. Toch blijkt uit de praktijk dat het steeds moeilijker is om sponsoren te binden en te behouden. De (financiële) druk op de vereniging neemt hierdoor toe. Het is dus tijd voor actie op sponsorgebied!
Op dit moment zijn er voor verenigingen twee grote aandachtspunten op sponsorgebied. Sponsoren verwachten steeds meer en andere dingen terug voor hun sponsoring. De tijd van zomaar geld storten is voorbij. Het tweede punt is dat het aantal vrijwilligersuren terugloopt. Puur omdat er minder vrijwilligers zijn.
volop kansen
Toch zijn er volop kansen voor verenigingen om nieuwe sponsoren en geldstromen aan te boren. Maar belangrijk hierbij is dat je als sponsorcommissie creatief bent en een nieuwe aanpak durft te hanteren.
Want, steeds meer bedrijven kijken naar wat de sponsoring oplevert naast wat naamsbekendheid. Gunning blijft een belangrijke reden voor sponsoring. Maar er zijn méér redenen voor bedrijven om de portemonnee trekken:
• invulling mvo-beleid
• toegang tot een lokaal zakelijk netwerk rondom een vereniging of club
• toegang tot een gerichte doelgroep die past bij een bedrijf
• steunen van deelprojecten vanuit de vereniging gericht op maatschappelijke betrokkenheid
• leuke eenmalige projecten van de club of vereniging