checklist om een clubblad te maken
Veel verenigingen in Nederland ervaren de meerwaarde van een eigen clubblad op papier. Logisch dat steeds meer verenigingen toch weer overwegen om een clubblad te nemen. Het is leuk om te maken en het versterkt de onderlinge binding. En met de nieuwste technische mogelijkheden ziet het clubblad er al snel uit als een echte glossy of magazine.
Maar als je dan (weer) een clubblad wil uitbrengen, doe het dan op een slimme manier. Als je een aantal zaken in het begin goed regelt, maak je een wervelende start. Om de startende bladenmakers hierbij te helpen, hebben we met een praktische checklist samengesteld die van jullie redactie een professionele bladenredactie maakt.
de checklist
Het is zinvol om zeker aan deze punten te denken als je een clubblad wil uitbrengen. Denk sowieso aan:
• Een redactie die elkaar ondersteunt
• Een plan voor de inhoud van de verhalen
• De steun van de rest van de vereniging
• Sponsoren en adverteerders
de redactie
Het leukste is als er vanuit de vereniging een aantal mensen zich samen inzetten voor het clubblad. Ze kunnen elkaar ondersteunen en het is niet meteen erg als er iemand (tijdelijk) minder voor het clubblad doet. Het is slim om mensen met verschillende vaardigheden en achtergronden in de redactie te hebben. Misschien zijn er leden die ervaring hebben met schrijven, fotograferen of opmaken.
een contentplan
Hoe dik wordt jullie clubblad? Als je dat weet kun je een globale verdeling van de verhalen maken. Wat voor een soort artikelen, nieuwsberichten, interviews en verslagen willen jullie in het clubblad? En hoe zit het met foto’s en ingezonden stukken van de leden? Als je hier een plan voor maakt en je daar iedere uitgave aan houdt, zorgt dit voor continuïteit en herkenning bij de lezer.
betrek de hele vereniging erbij
Maak binnen de hele verenging bekent dat er (weer) een clubblad uitkomt. Dit is zeker belangrijk omdat er in het clubblad veel belangrijke informatie voor de leden staat. Daarnaast is het leuk om mensen bij het maken van het clubblad te betrekken. Ze kunnen foto’s, verhalen en artikelen insturen. Zo komt het clubblad makkelijker vol én wordt het meer een blad van de hele vereniging.
sponsoren en adverteerders
Het is belangrijk dat het clubblad betaalbaar blijft of dat het zelfs geld oplevert. Ga daarom al voordat het eerste nummer uitkomt op zoek naar sponsoren en adverteerders voor het clubblad. Mocht dit nog niet echt lukken, maak dan eerst een geweldig mooi proefnummer. Hiermee laat je duidelijk aan de adverteerders zien wat voor iets moois jullie te bieden hebben!