Checklist om een clubblad te maken.

Veel verenigingen in Nederland ervaren de meerwaarde van een eigen clubblad op papier. Logisch dat steeds meer verenigingen toch weer overwegen om een clubblad te nemen. Het is leuk om te maken en het versterkt de onderlinge binding. En met de nieuwste technische mogelijkheden ziet het clubblad er al snel uit als een echte glossy of magazine.

Maar als je dan (weer) een clubblad wil uitbrengen, doe het dan op een slimme manier. Als je een aantal zaken in het begin goed regelt, maak je een wervelende start. Om de startende bladenmakers hierbij te helpen, hebben we met een praktische checklist samengesteld die van jullie redactie een professionele bladenredactie maakt.

De checklist.

Het is zinvol om zeker aan deze punten te denken als je een clubblad wil uitbrengen. Denk sowieso aan:
• Een redactie die elkaar ondersteunt
• Een plan voor de inhoud van de verhalen
• De steun van de rest van de vereniging
• Sponsoren en adverteerders

De redactie.

Het leukste is als er vanuit de vereniging een aantal mensen zich samen inzetten voor het clubblad. Ze kunnen elkaar ondersteunen en het is niet meteen erg als er iemand (tijdelijk) minder voor het clubblad doet. Het is slim om mensen met verschillende vaardigheden en achtergronden in de redactie te hebben. Misschien zijn er leden die ervaring hebben met schrijven, fotograferen of opmaken.

Een contentplan.

Hoe dik wordt jullie clubblad? Als je dat weet kun je een globale verdeling van de verhalen maken. Wat voor een soort artikelen, nieuwsberichten, interviews en verslagen willen jullie in het clubblad? En hoe zit het met foto’s en ingezonden stukken van de leden? Als je hier een plan voor maakt en je daar iedere uitgave aan houdt, zorgt dit voor continuïteit en herkenning bij de lezer.

Betrek de hele vereniging erbij.

Maak binnen de hele verenging bekent dat er (weer) een clubblad uitkomt. Dit is zeker belangrijk omdat er in het clubblad veel belangrijke informatie voor de leden staat. Daarnaast is het leuk om mensen bij het maken van het clubblad te betrekken. Ze kunnen foto’s, verhalen en artikelen insturen. Zo komt het clubblad makkelijker vol én wordt het meer een blad van de hele vereniging.

Sponsoren en adverteerders.

Het is belangrijk dat het clubblad betaalbaar blijft of dat het zelfs geld oplevert. Ga daarom al voordat het eerste nummer uitkomt op zoek naar sponsoren en adverteerders voor het clubblad. Mocht dit nog niet echt lukken, maak dan eerst een geweldig mooi proefnummer. Hiermee laat je duidelijk aan de adverteerders zien wat voor iets moois jullie te bieden hebben!

Clubs en verenigingen, wie is jullie doelgroep?

lees meer

Deadline stress, mij niet gezien!

Deadline stress, mij niet gezien! Het is weer zo ver, het einde van de maand en verschillende dea...
lees meer

Tips voor het aanvragen van (sport)subsidies

Subsidies kunnen een interessante extra bron van inkomsten zijn voor clubs en verenigingen. Zeker...
lees meer
editoo-leren-van-succesvolle-tijdschriften-en-een-krant

Leren van succesvolle tijdschriften en één krant.

Leren van succesvolle tijdschriften en één krant. Je hoort en leest het regelmatig: print is dood...
lees meer
editoo-avg-verenigingen-en-facebook-wie-is-waarvoor-verantwoordelijk

AVG, verenigingen en Facebook. Wie is waarvoor verantwoordelijk?

AVG, verenigingen en Facebook. Wie is waarvoor verantwoordelijk? Goed, de AVG is in werking getre...
lees meer
editoo-openingszin-begin-je-tekst-met-een-lach-of-traan

Openingszin: begin je tekst met een lach of traan!

Openingszin: begin je tekst met een lach of traan! Een goede binnenkomer is het halve werk. Geen ...
lees meer