Het personeelsmagazine
Iedere werkgever weet het: interne communicatie houdt werkrelaties in stand, verhoogt het moraal en zorgt voor meer productiviteit op de werkvloer. Maar nu we met z’n allen meer thuiswerken wordt het ook steeds lastiger om medewerkers te betrekken bij je organisatie. Veel ondernemingen zoeken daarom naar nieuwe middelen om collega’s binding te laten houden met het bedrijf én met elkaar. Eén van de middelen die daarbij weer ingezet wordt is het gedrukte bedrijfs- of personeelsblad.
Bart Hovens, directeur van het Arnhemse magazinebedrijf editoo, weet wel waarom. “Bijna alle interne communicatie verloopt nu digitaal. Mailtjes stapelen zich in rap tempo op. Het lezen van een personeelsmededeling of nieuwsbulletin kan dan wel wachten. Het wordt gewoon één van de vele mailtjes die collega’s nog moet verwerken, terwijl het voor werkgevers juist ontzettend belangrijke berichten zijn. Daarom kiezen zij nu vaker voor alternatieven als het personeelsmagazine.”
De keuze voor geprinte magazines blijkt een slimme keus, want personeelsbladen worden vaker en beter gelezen dan digitale nieuwsbrieven. Met een fysiek blad zijn medewerkers namelijk even weg van het scherm. Ze lezen het ter ontspanning op een moment dat het hen het beste uitkomt. Daardoor hebben ze meer aandacht en concentratie voor wat ze lezen, waardoor de informatie beter verwerkt wordt en blijft hangen. Dat maakt het gedrukte bedrijfsmagazine nu zo ontzettend populair onder werkgevers en HR-managers.
Toch zijn er ook nog veel bedrijven die het personeelsblad nog niet opnieuw omarmd hebben. Bart: “Bedrijven uit het MKB en bijvoorbeeld ook verenigingen die het moeten doen met vrijwilligers zien op tegen de kosten of het werk dat komt kijken bij het maken van een personeelsmagazine. Maar dat is helemaal niet nodig. Er is tegenwoordig hele eenvoudige software beschikbaar waarmee je zonder grafische kennis of vaardigheden ook zelf een mooi en professioneel blad in elkaar kunt zetten. Makkelijk én snel.”
Softwarebedrijf en drukker editoo heeft zo’n programma voor het maken van magazines ontwikkeld. Op de website kunnen werkgevers inloggen, eenvoudig online hun personeelsblad maken en met één druk op de knop hun creatie direct laten printen en laten bezorgen op een centraal adres of bij collega’s thuis. Daarmee zorgt het Arnhemse bedrijf voor een complete oplossing op het gebied van interne communicatie en helpt het bedrijven en verenigingen binding te houden met medewerkers en leden. Ook in coronatijd.