De kracht van geprinte communicatie

Sinds de uitvinding van de boekdrukkunst in de gedrukte media niet meer uit onze wereld weg te denken. Nadat de printer in ons leven kwam werden de eerste club-en organisatiebladen geboren. Maar wat is nu die kracht van print in vergelijking met een digitaal magazine? En voor welke uiting kies je? Als bladenmakers zijn wij uiteraard voorstanders van een geprinte uiting. Hopelijk ben je het met ons eens.

voetbalvereniging afbeelding editoo

Binding
Een magazine voor de vereniging of organisatie zorgt voor een nauwe onderlinge binding. Herkenning op foto’s of in artikelen zijn de eerste elementen die gezocht worden als het blad op de mat valt. In de meeste gevallen verschijnt een gedrukte nieuwsbrief op vaste momenten gedurende het jaar. De leden verwachten het magazine en kijken er zelfs vol verwachting naar uit. Door deze nieuwsgierigheid wordt een hechtere band gecreëerd met de lezers. Ze voelen zich op die manier veel meer betrokken bij het magazine en de organisatie.

Bewaarfunctie
Een gedrukt exemplaar in de kast leggen is een hele andere manier van bewaren dan de digitale nieuwsbrief in een mapje op de computer zetten (als deze al wordt opgeslagen). Vaak verdwijnt een digitale nieuwsbrief ongelezen in de prullenbak van de mailbox. Een mooi magazine wordt daarentegen juist gekoesterd. Wanneer de lezer het blad met een kop thee erbij kan lezen, wordt het een echt rust- en ontspan moment. Daarnaast worden magazines vaak bewaard als naslagwerk of voor een verzameling. Een digitale uitgebreide nieuwsbrief komt vaak voorbij op ongelegen momenten en wordt ‘even tussendoor’ geconsumeerd.

voetbalvereniging voorbeeld magazine

Schaduwlezers
Een magazine lees je vaak niet in een keer (tenzij je misschien heerlijk op het strand ligt op een zonnige bestemming). In de meeste gevallen blijft het juist vaak op tafel of in de tijdschriftenbak liggen. Dit zorgt ervoor dat gezinsleden, vrienden en bezoek het blad veel sneller zien liggen en sneller lezen. Deze medelezers zijn de zogenoemde schaduwlezers en zorgen ervoor dat meer mensen dan alleen het lid het blad lezen. Het bereik van het blad is dus groter dan het aantal verstuurde nummers.

“De verschillende media zijn juist
een toevoeging op elkaar!”

Adverteerders
Een blad dat er professioneel uitziet is het ideale middel om sponsoren en adverteerders aan je te binden en aan je vast te houden. Een magazine is het visitekaartje van de vereniging of organisatie en als het er goed uitziet sluiten bedrijven zich daar graag bij aan. Er zijn zelfs verenigingen die winst maken op het clubblad!

Digitaal of printen?
Is het antwoord op de beginvraag inmiddels gegeven? Voor ons is het antwoord heel simpel: kies voor beide uitingen. Waarom? De verschillende media zijn juist een toevoeging op elkaar! Kies voor een digitale uiting om korte verhalen en nieuwtjes te tonen en ga dieper in op materie in het gedrukte materiaal. Bij editoo merken we dat steeds meer organisaties dit inzien en bij ons (terug)komen voor een gedrukt blad. Want een magazine maakt de communicatie van een vereniging compleet!

Neem contact met ons op

De rijkdom van fysieke boeken

lees meer

januari is de maand van vernieuwingen

Januari is de maand van vernieuwingen Januari is de maand van vernieuwingen.Vernieuwingen van jez...
lees meer

webinar 1: Foto's kiezen

De antwoorden op de kijkersvragen uit Webinar 1: Foto’s kiezen De afgelopen weken organisee...
lees meer
magazine-maken-clubblad-maken-verengingsblad-maken-editoo

Terug van weggeweest: Het personeelsmagazine

Terug van weggeweest: Het personeelsmagazine Iedere werkgever weet het: interne communicatie houd...
lees meer
FB 202010 - fotoboekje maken

Bundel je favoriete foto's in een mini fotoboekje

Bundel je favoriete foto’s in een mini fotoboekje Ken je nog de tijd dat er met een analoge...
lees meer
fashion-985556_1920

De zomerperiode: tijd voor de zomerklusjes

De zomerperiode: tijd voor de zomerklusjes De mussen vallen letterlijk dood van het dak en de the...
lees meer